hybryda czy miękka hybryda
Hybryda czy miękka hybryda
7 listopada 2022 | Krystian Młyński

Od dłuższego czasu w branży motoryzacyjnej obserwujemy ekologiczny wyścig pomiędzy róznymi producentami samochodów osobowych. Pojazdy z różnych segmentów, począwszy od aut miejskich aż do SUV-ów, coraz częściej wyposażane są w napędy hybrydowe, pozwalające na osiągnięcie niższego zużycia paliwa i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. O co tak naprawdę chodzi w częściowej elektryfikacji układów spalinowych? Które z rozwiązań jest bardziej przyjazne dla użytkownika – hybryda czy miękka hybryda? Czy hybryda stanowi złoty środek dla kierowców, którzy nie mają możliwości poruszania się autem w pełni elektrycznym? O tym opowiemy w tym artykule.

Unia Europejska stawia na ekologię

Coraz to nowe obostrzenia i dyrektywy unijne wymuszają na producentach samochodów jeszcze większe ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Od kilku lat prześcigają się oni w wymyślaniu nowych technologii umożliwiających sprostanie tym wymaganiom. Silniki wysokoprężne oraz silniki benzynowe już od dłuższego czasu zaopatrzone są w filtry cząstek stałych (DPF, GPF), które mają na celu zredukowanie ilości przedostających się do atmosfery związków lotnych, tj. siarczanów czy azotanów.  Dodatkowo auta osobowe z silnikiem diesla wyposażone zostały w roztwór mocznika (AdBlue), którego zadaniem jest, podobnie jak w poprzednim przypadku, ograniczenie emisji szkodliwych substancji do środowiska. Wydawać by się mogło, że stosowane przez producentów zabezpieczenia dobrze wpisują się w przepisy unijne. Okazuje się jednak, że wprowadzone zmiany to zaledwie kropla w morzu potrzeb i konieczne jest zastosowanie kolejnych rozwiązań technologicznych.

Z rynku znikają kolejne segmenty aut osobowych

Pokłosiem nieustających restrykcji jest powolne wymieranie niektórych segmentów aut, które do tej pory cieszyły się bardzo dużą popularnością. Klasycznym przykładem nieistniejącego już niemal gatunku jest segment D – rodzinnych, przestronnych i komfortowych samochodów, będących jeszcze kilka lat temu popularnymi przedstawicielami klasy średniej. Flagowców poszczególnych marek, tj. Kia Optima, Hyundai i40, Toyota Avensis, Ford Mondeo czy Opel Insignia (którego produkcja zakończy się w 2022 roku) nie zobaczymy już w nowych odsłonach.

Powoli wymiera także segment A oraz B, czyli bardzo popularne wśród kierowców auta miejskie. Według szefa Renault najmniejsze samochody segmentu A skazane są na zapomnienie, natomiast auta miejskie segmentu B – zdrożeją niemal dwukrotnie. Winą za taki stan rzeczy obarcza restrykcyjne normy Euro 7.

Więcej na temat przyszłości najmniejszych segmentów znajdziesz w linku poniżej:

Czy miejskie auta zdrożeją dwukrotnie, a segment A zniknie z rynku? (auto-swiat.pl)

Auta z napędem hybrydowym (HEV)

Już w 1997 roku japoński koncern Toyota Motor Corporation opracował i wprowadził do swojej oferty pierwszy na świecie produkowany seryjnie napęd hybrydowy. Trafił on do modelu Prius, który produkowany jest do dziś wyłącznie z układem hybrydowym (HSD – Hybrid Synergy Drive). W tym rozwiązaniu benzynowy silnik wolnossący współpracuje z układem elektrycznym, stanowiąc napęd hybrydowy. W napędzie tym zachodzi zjawisko rekuperacji, czyli odzyskiwania do baterii energii służącej do napędzania pojazdu poprzez umiejętne operowanie pedałem gazu oraz podczas hamowania. Gdy bateria jest wystarczająco naładowana, auto samoczynnie przełącza się na napęd elektryczny, kontynuując jazdę bez użycia silnika spalinowego. W chwili, gdy zużycie energii baterii osiągnie maksymalny poziom, uruchamia się silnik benzynowy, który ją doładowuje. Cały proces obywa się bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy. Toyota chwali się, że przy umiejętnej jeździe w ruchu miejskim można przejechać na energii elektrycznej połowę całego dystansu, nie emitując przy tym do atmosfery szkodliwych związków. Hybrydy Toyoty wyposażone są przy tym wyłącznie w automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów.

Samochody z miękką hybrydą (mHEV)

Miękka hybryda, określana oznaczeniem mHEV, ma właściwie to samo zadanie, co pełny napęd hybrydowy – ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla. Są jednak pewne różnice pomiędzy tymi napędami. Dziś niemal każdy producent posiada w swojej gamie modelowej napędy miękkiej hybrydy. Są także producenci, którzy oferują obie technologie, w zależności od modelu. Miękka hybryda ma na celu wspomaganie silnika spalinowego w pracy, odciążając go dzięki 48V-oltowej baterii (jak w przypadku marek Kia i Hyundai) umieszczonej pod tylną kanapą. Napęd ten oferuje m.in. możliwość przejścia w tryb „żeglowania”, czyli napędzania samochodu wyłącznie energią z akumulatora podczas całkowitego wyłączenia silnika spalinowego.

Hybryda czy miękka hybryda – na czym polega różnica

Najważniejsza różnica pomiędzy pełną hybrydą HEV a miękką hybrydą mHEV tkwi w pojemności baterii. W pełnej hybrydzie bateria posiada znacznie większą pojemność, podczas gdy w miękkiej hybrydzie bateria o mniejszej pojemności pełni funkcję jedynie pomocniczą dla układu spalinowego.

Auta z napędem w pełni hybrydowym uruchamiane są w trybie elektrycznym, natomiast miękka hybryda do rozruchu używa silnika spalinowego.

To samo dotyczy napędzania osi pojazdu. W przypadku pełnej hybrydy motorem napędowym osi jest silnik elektryczny, a w miękkiej hybrydzie koła napędza silnik spalinowy. Bateria ma w tym przypadku ograniczyć obciążenie silnika spalinowego poprzez przyjęcie na siebie energii potrzebnej do zasilania klimatyzacji, świateł, radia oraz innych odbiorników prądu, co skutkuje zredukowaniem poboru paliwa i emisji dwutlenku węgla. Kiedy auto pracuje w trybie „żeglowania”, do baterii odzyskiwana jest energia – zachodzi zjawisko rekuperacji. Przy dodaniu gazu lub w przypadku zmiany prędkości spowodowanej np. zmianą ukształtowania terenu uruchamia się silnik spalinowy będący głównym motorem napędowym. Samochody z napędem miękkiej hybrydy występują również ze skrzynią manualną. Miękka hybryda znajduje również zastosowanie w silnikach benzynowych turbo oraz silnikach wysokoprężnych.

Które z rozwiązań jest lepsze – hybryda czy miękka hybryda

Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy 🙂 Większa bateria w pełnej hybrydzie oznacza co prawda możliwość przejechania dłuższego dystansu przy wykorzystaniu energii elektrycznej, ale bateria ta jest równocześnie cięższa od baterii montowanej w miękkiej hybrydzie. Co za tym idzie – masa pojazdu wyposażonego w napęd w pełni hybrydowy jest również większa. Jeśli chodzi o oszczędność paliwa, to kluczową rolę odgrywa współpracująca z napędem hybrydowym skrzynia biegów. W przypadku skrzyni bezstopniowej starszych generacji, praca na wysokich obrotach podczas dodawania gazu w ruchu pozamiejskim mogła spowodować wyższe spalanie niż w przypadku automatycznej skrzyni stopniowej lub skrzyni manualnej. W nowszych generacjach to zjawisko zdaje się nie być już tak bardzo widoczne. Tak naprawdę wszystko zależy od zestrojenia skrzyni z silnikiem, dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

Chcesz być na bieżąco z aktualnościami ze świata motoryzacji? Kliknij link poniżej.

blog – motofinansowanie.pl | eksperci branży motoryzacyjnej

Możesz nas śledzić również na social media!

Ostanie artykuły

wynajem długoterminowy
Wiedza o formach finansowania pojazdów

wynajem długoterminowy dla osób prywatnych

auto pod leasing, auto za 55 tys w leasingu wynajem długoterminowy, długoterminowy, długoterminowy samochodów, długoterminowy wynajem samochodów, firmy leasingowe, kalkulator leasingowy, leasing dla firm, leasing kalkulator, leasing konsumencki kalkulator, leasing na auto, leasing samochodu kalkulator, najem długoterminowy, prywatny leasing, samochody w leasing dla firm, Słowo kluczowe, wynajem, wynajem aut długoterminowy, wynajem długoterminowy aut, wynajem długoterminowy samochodów cennik, wynajem długoterminowy samochodów dla osób fizycznych, wynajem samochodów
Wiedza o formach finansowania pojazdów

Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny

Wiedza o formach finansowania pojazdów

samochody dostawcze – wynajem czy leasing?

Wiedza o formach finansowania pojazdów

rynek motoryzacyjny w dobie pandemii

Pozostałe artykuły

Dopłaty do aut elektrycznych

Dopłaty do aut elektrycznych

DOPŁATY DO AUT ELEKTRYCZNYCH O programach rządowych dopłat do elektromobilności słyszeliśmy już nie raz. Wsparcie w zakupie ekologicznych pojazdów stało...

Oszczędny silnik benzynowy

Oszczędny silnik benzynowy?

OSZCZĘDNY SILNIK BENZYNOWY? Z pewnością znajdzie się wśród nas wielu zwolenników aut napędzanych silnikiem diesla. Główne argumenty jakie usłyszymy to...

Kredyt dla pracujących za granicą

Kredyt dla pracujących za granicą?

Z tego artykułu dowiesz się czy pracując za granicą masz możliwość otrzymania kredytu na auto w Polsce. Dowiesz się także...

ile trzeba czekać na nowe auto z salonu

ile trzeba czekać na nowe auto z salonu?

Ile trzeba czekać na nowe auto z salonu? Najpierw była pandemia Obecna sytuacja na rynku motoryzacyjnym związana z dostępnością nowych...

zwrot pojazdu

Zwrot pojazdu po wynajmie długoterminowym – czy to powód do obaw?

ZWROT POJAZDU PO WYNAJMIE DŁUGOTERMINOWYM Decydując się na wynajem długoterminowy na pewno słyszałeś/aś wiele historii o tym, jak to ten...

Leasing czy wynajem długoterminowy

leasing czy wynajem długoterminowy w dobie Nowego Ładu

leasing czy wynajem długoterminowy? Leasing czy wynajem długoterminowy? To pytania zadają sobie niemal wszyscy przedsiębiorcy, którzy z zaniepokojeniem i obawą...

Wynajem długoterminowy używanych aut

Wynajem długoterminowy używanych aut – czy to się opłaca?

WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY UŻYWANYCH AUT Wynajem długoterminowy stanowi coraz popularniejszą formę finansowania zarówno wśród firm jak i klientów indywidualnych. Powodem jest...

samochody poleasingowe

Samochody poleasingowe – czy warto?

SAMOCHODY POLEASINGOWE Z pojęciem samochodu poleasingowego zetknął się niemal każdy kto poszukiwał używanego, w miarę młodego auta z niedużym przebiegiem....

dołącz do i uzyskaj dostęp do najnowszych ofert przed innymi!
dołącz