ile trzeba czekać na nowe auto z salonu

ile trzeba czekać na nowe auto z salonu?

30 marca 2022 | Krystian Młyński

Ile trzeba czekać na nowe auto z salonu?

Najpierw była pandemia

Obecna sytuacja na rynku motoryzacyjnym związana z dostępnością nowych aut w salonach jeszcze nigdy nie była tak tragiczna i nieprzewidywalna. Pierwsze pogłoski na temat ograniczenia wolumenów produkcyjnych w fabrykach słyszeliśmy wraz z nadejściem pandemii COVID-19. W mediach szumiało od informacji dotyczących m.in. zachwiania procesów logistycznych, co w konsekwencji doprowadziło do wstrzymywania lub nawet zaprzestania produkcji z powodu niewystarczającej ilości półprzewodników. Swoją cegiełkę związaną z brakiem dostępności komponentów dołożyła również postępująca w ostatnich latach cyfryzacja i wzrost technologiczny, a więc znaczący wzrost zapotrzebowania na elektronikę. Biorąc pod uwagę, że przemysł motoryzacyjny stanowi około 40% światowego zapotrzebowania na podzespoły elektroniczne, nad branżą motoryzacyjną zawisły czarne chmury.

Pierwsze miesiące pandemii pamiętamy wszyscy. Opustoszałe ulice, ludzie zamknięci we własnych domach, w mediach pojawiały się nieustające zdjęcia i nagrania video śmiertelnych ofiar wirusa. Prawdziwa pandemia strachu. Szok wywołany kryzysem na skalę światową spowodował znaczące spadki sprzedaży aut w salonach i komisach, ludzie w panice przestali kupować auta bojąc się o własne życie i niepewność jutra. Po kilku miesiącach, gdy pierwszy kurz opadł, rynek znacząco odbił straty niekiedy notując wyższą sprzedaż niż w analogicznym okresie 2019 roku, gdy nic nie zapowiadało jeszcze nadejścia katastrofy. To z kolei spowodowało nagły skok popytu na podzespoły, których wkrótce miało zabraknąć i wywołać obawę o to jak długo trzeba będzie czekać na nowe auto. 

Zależność europejskich producentów od chińskich fabryk półprzewodników

Ostatnie lata obfitowały w dostatek towarów i usług zarówno na rodzimym jak i wielu zagranicznych rynkach. W czasach hossy liczyła się maksymalizacja zysków przy jednoczesnej minimalizacji kosztów. Kapitalistyczna wolnorynkowość dyktowała zasady gry. Wielu producentów, nie tylko w branży motoryzacyjnej – przeniosło część produkcji swoich dóbr do Azji, najczęściej do Chin, Tajwanu, Indii – wszędzie tam gdzie koszty pracy były zdecydowanie niższe niż w Europie. Chciano w ten sposób zwiększyć rentowność przedsiębiorstw, które poprzez fuzje i korporacyjny system zarządzania budowały swoją potęgę. Niestety negatywnym skutkiem tego rodzaju działań było niemal całkowite uzależnienie od dostawców z dalekiego wschodu. W chwili, gdy dostępność niezbędnych do wyprodukowania samochodów części zaczęła się niepokojąco ograniczać – było już za późno.

Należy dodać przy tym, że nie tylko marki takie jak Ford, niemiecka Grupa VAG (Volkswagen Auto Group), francuski koncern PSA (obecnie Stellantis), ale również azjatyccy producenci samochodów jak np. Kia czy Hyundai – mają fabryki zlokalizowane na terenie Europy. Odcięcie dostaw półprzewodników produkowanych w Chinach oznaczało tak naprawdę zamrożenie lub wręcz zaprzestanie produkcji. Tysiące, jeśli nie dziesiątki tysięcy wyprodukowanych aut stały na placach fabryk, bez możliwości wpuszczenia ich w rynek jako pełnowartościowych produktów z powodu np. braku podzespołów do automatycznych skrzyń biegów czy braku dotykowego ekranu na konsoli centralnej, a także niewystarczającej ilości elektroniki sterowania szybami. To tylko część z mnożących się przykładów.

Konflikt w Ukrainie i wstrzymanie dostaw neonu

Przysłowiowym gwoździem do trumny w sytuacji braku dostępności pojazdów okazała się wojna za naszą wschodnią granicą. Jako, że światowa gospodarka stanowi pewnego rodzaju system naczyń połączonych, tak też produkcja półprzewodników jest ściśle skomplikowanym procesem technologicznym, w który zaangażowanych jest wiele surowców pochodzących z różnych części świata. Jednym z takich surowców jest neon – gaz szlachetny, którego aż 75% światowej produkcji było wykorzystywane w produkcji komponentów elektronicznych. Głównym dostawcą neonu była….Ukraina, a w zasadzie dwie największe w regionie firmy Inagas i Cyroin zlokalizowane na terenie Mariupola i Odessy. Odpowiadały one za dostawy około 54% całkowitego zapotrzebowania na ten surowiec.

Neon jest gazem zasilającym lasery służące do wycinania płytek krzemowych do procesorów. Jest więc surowcem niezbędnym do wytworzenia półprzewodników elektronicznych, na których niedostatek cierpi od dłuższego czasu cała branża motoryzacyjna.

Fabryki półprzewodników w Europie – światełko w tunelu

Unia Europejska ostatnimi czasy zaczęła mocno skupiać się na kryzysie półprzewodnikowym. Jak podają media UE ma w planach wybudowanie własnych fabryk na terenie Europy do 2027 roku. Jest to termin na tyle odległy, że nawet biorąc pod uwagę sukces w kwestii powstania fabryk, pozostanie jeszcze do rozwiązania problem nasycenia rynku po tak potężnej zapaści. Nie wiadomo ile kolejnych lat zajmie powrót do ciągłej dostępności komponentów elektronicznych.

Jak długo trzeba czekać na nowe auto?

Z pewnością każdy zauważył, że ceny nowych aut rosną w zastraszającym tempie. Terminy oczekiwania na nowe auto z salonu to nawet rok od zamówienia pojazdu u dealera. Każda marka i model w zależności od wybranej wersji, wyposażenia i rodzaju skrzyni ma inny czas oczekiwania (zapytaj motoekspertów o interesujący Cię model). Co za tym idzie słabsza staje się również dostępność aut używanych, gdyż ludzie nie mając dostępu do nowych samochodów nie sprzedają obecnie użytkowanych pojazdów. Znaczna część klientów salonu pozostawiała swoje używane auto w rozliczeniu, dziś ta sytuacja jest niezwykle rzadka, co przełożyło się również na wzrost cen samochodów na rynku wtórnym. Szacuje się, że samochody używane podrożały o około 30% względem poprzednich lat, zaś samochody nowe będą drożeć sukcesywnie nie tylko z powodu braku dostępności części ale również spadku wartości pieniądza w relacji do USD i EUR. Wszak w tych właśnie walutach krajowi importerzy kupują samochody u producentów.

Zapraszamy do śledzenia aktualności ze świata motoryzacji na naszym blogu: blog motofinansowanie | aktualności ze świata motoryzacji.


bądź na bieżąco i obserwuj nasze social media!

Ostanie artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie
blog

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

wynajem długoterminowy
Wiedza o formach finansowania pojazdów

wynajem długoterminowy dla osób prywatnych

auto pod leasing, auto za 55 tys w leasingu wynajem długoterminowy, długoterminowy, długoterminowy samochodów, długoterminowy wynajem samochodów, firmy leasingowe, kalkulator leasingowy, leasing dla firm, leasing kalkulator, leasing konsumencki kalkulator, leasing na auto, leasing samochodu kalkulator, najem długoterminowy, prywatny leasing, samochody w leasing dla firm, Słowo kluczowe, wynajem, wynajem aut długoterminowy, wynajem długoterminowy aut, wynajem długoterminowy samochodów cennik, wynajem długoterminowy samochodów dla osób fizycznych, wynajem samochodów
Wiedza o formach finansowania pojazdów

Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny

Samochody dostawcze - wynajem czy leasing
Wiedza o formach finansowania pojazdów

samochody dostawcze – wynajem czy leasing?

Wiedza o formach finansowania pojazdów

rynek motoryzacyjny w dobie pandemii

Pozostałe artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...

auto pod leasing, auto za 55 tys w leasingu wynajem długoterminowy, długoterminowy, długoterminowy samochodów, długoterminowy wynajem samochodów, firmy leasingowe, kalkulator leasingowy, leasing dla firm, leasing kalkulator, leasing konsumencki kalkulator, leasing na auto, leasing samochodu kalkulator, najem długoterminowy, prywatny leasing, samochody w leasing dla firm, Słowo kluczowe, wynajem, wynajem aut długoterminowy, wynajem długoterminowy aut, wynajem długoterminowy samochodów cennik, wynajem długoterminowy samochodów dla osób fizycznych, wynajem samochodów

Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny

które z rozwiązań jest korzystniejsze? wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny? oto kilka prostych porad, które ułatwią Ci decyzję! Wynajem długoterminowy...

Leasing bez BIK

Leasing bez BIK – co warto wiedzieć?

Leasing bez BIK to coraz częściej szukana fraza w internecie. Czasami zdarza się, że przez drobny błąd klient zostaje wpisany...

Leasing floty samochodowej

Leasing floty samochodowej – korzyści i możliwości

Leasing floty samochodowej to popularne rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które potrzebują zarządzać większą liczbą pojazdów w ramach swojej działalności. Zapewnia on...

leasing z wysokim wykupem

leasing z wysokim wykupem

W tym artykule dowiesz się na czym polega leasing z wysokim wykupem i kiedy takie rozwiązanie ma sens. Dowiesz się...

wykup samochodu z leasingu a amortyzacja

Wykup Samochodu z Leasingu a Amortyzacja – Jak Zarządzać Wartością Pojazdu?

Wykup samochodu z leasingu a amortyzacja – jak zarządzać wartością pojazdu, osiągając korzyści finansowe? Wykup samochodu z leasingu a amortyzacja...

Wynajem długoterminowy używanych aut

Wynajem długoterminowy używanych aut – korzystne rozwiązanie finansowe?

Wynajem długoterminowy stał się popularnym sposobem finansowania samochodów zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych. Obecnie wiele osób rozważa wynajem...

Leasing czy wynajem długoterminowy

leasing czy wynajem długoterminowy w dobie Nowego Ładu

leasing czy wynajem długoterminowy? Leasing czy wynajem długoterminowy? To pytania zadają sobie niemal wszyscy przedsiębiorcy, którzy z zaniepokojeniem i obawą...

hyundai tucson

Hyundai Tucson czwartej generacji – światowa premiera

HYUNDAI TUCSON – PREMIERA NOWEJ GENERACJI Z roku na rok auta segmentu SUV zdobywają coraz większą popularność zarówno w Europie...