spis treści
ToggleOgraniczenia w produkcji nowych samochodów stały się faktem. Dostępność nowych aut na rynku w ostatnim czasie uległa radykalnej zmianie. Wydłużające się raz po raz terminy dostawy do Polski z europejskich fabryk nie napawają optymizmem. Wie o tym każdy, kto zamówił auto do produkcji lub czeka na odbiór swojego wymarzonego pojazdu. Na niektóre modele będziemy musieli poczekać nawet pół roku. Część zamówień produkcyjnych w fabrykach została drastycznie ograniczona. Dlaczego?
Czy kryzys na rynku elektronicznych części zamiennych ma wpływ na wolumeny produkcyjne? W jaki sposób niedobór półprzewodników wpłynie na rynek motoryzacji? Wszystkiemu winien jest brak podzespołów a w zasadzie półprzewodników, z których producenci korzystają zarówno do budowy automatycznych skrzyń biegów, jak i wielu pozostałych elementów układów elektronicznych w niemal wszystkich nowoczesnych pojazdach. Według raportu IBRM Samar, braki produkcyjne tychże części przyczyniły się do opóźnienia dostaw niemal 500 000 samochodów na całym świecie. Zmiany te będą odczuwalne nie tylko w bieżącym roku, ale także w roku 2022.
Szacuje się, że około 70% podzespołów elektronicznych importowanych jest z Azji, konkretnie z Chin i Tajwanu. W związku z pandemią COVID-19 w sposób widoczny spowolnił się transport do Europy, a kolejne widmo fali zachorowań i lockdown’u zdają się jeszcze bardziej komplikować sytuację. Biorąc pod uwagę, że przemysł motoryzacyjny odpowiada za około 37% popytu na podzespoły elektroniczne, ograniczenie dostaw tych części może mieć katastrofalne skutki.
Obecnie widmo czasowego wstrzymania produkcji jest coraz silniejsze. Fabryka Volkswagena w Poznaniu planuje zaprzestanie produkcji na okres około 2-3 tygodni. Dotyczyć to będzie niemal wszystkich produkowanych obecnie modeli, z wyłączeniem VW Craftera. Także Japończycy odczuwają na własnej skórze braki w dostępności części. Od grudnia fabryka Toyoty w Turcji planuje wstrzymać produkcję na kilka tygodni. To właśnie tam produkowany jest m.in. model C-HR. Turecka fabryka koreańskiego koncernu Hyundai i Kia również ma spore opóźnienia. Produkowany tam model i20 oraz Rio mają obsuwy czasowe rzędu kilku miesięcy.
Czy straty związane z brakiem dostępności części uderzą tylko w rynek motoryzacyjny? Oczywiście nie, podobna sytuacja dotyczy np. producentów drukarek i sprzętu biurowego, a także sprzętu RTV oraz AGD.
Gdy pod koniec ubiegłego roku sytuacja z dostępnością nowych samochodów uległa nieznacznej poprawie, zdarzyła się rzecz, o której wiedzieć mogli tylko nieliczni. W lutym 2022 roku nastąpiła agresja Rosji na Ukrainę, która okazała się przysłowiowym „gwoździem do trumny” dla rynku podzespołów i półprzewodników. Nasz wschodni sąsiad odpowiadał bowiem za ponad 70% dostaw gazu szlachetnego, który potrzebny jest do zasilania laserów wycinających płytki krzemowe do układów scalonych. Dwie fabryki znajdujące się w Ukrainie zaprzestały produkcji i eksportu na rynki zachodnie. Powstaje zatem pytanie – kiedy skończy się problem z półprzewodnikami? Kiedy znów dostępne będą półprzewodniki? Czy kryzys na rynku półprzewodników kiedyś się skończy? A jeśli tak to kiedy to nastąpi?
Więcej na ten temat znajdziecie w artykule🔽
Brak dostępności półprzewodników
Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...
Planujesz zakup wymarzonego samochodu dla swojej firmy i rozważasz opcję taniego leasingu? Przed podjęciem decyzji warto zrozumieć, dlaczego nie zawsze...
Zwrot auta po wynajmie długoterminowym. Dowiedz się, dlaczego wartość rezydualna ma znaczenie, jak zużycie pojazdu wpływa na wartość końcową, a...
Wielu z nas decydując się na zakup nowego samochodu zdaje sobie pytanie: jak zabezpieczyć swoją inwestycję i mieć pewność, że...
Stałe oprocentowanie kredytu samochodowego 2022 Nie bez przyczyny w ostatnim czasie fraza „stałe oprocentowanie kredytu samochodowego” jest jedną z najczęściej...
Cesja leasingu – jak zmienić właściciela przez przejęcie umowy leasingowej? Cesja leasingu staje się coraz bardziej popularna, zwłaszcza w obliczu...
DOPŁATY DO AUT ELEKTRYCZNYCH O programach rządowych dopłat do elektromobilności słyszeliśmy już nie raz. Wsparcie w zakupie ekologicznych pojazdów stało...