stałe stopy procentowe w leasingu

stałe stopy procentowe w leasingu

17 lipca 2022 | Krystian Młyński

Stałe stopy procentowe w leasingu

Czym są stopy procentowe, w jaki sposób wpływają na koszt finansowania leasingiem oraz kiedy leasing na stałej stopie procentowej jest opłacalny?

Stałe stopy procentowe w leasingu – czy warto? Tanio już było – z twierdzeniem tym zgodzi się każdy kto obserwuje zachowania rynku i rosnące w zastraszającym tempie ceny niemalże wszystkich produktów. Szalejąca inflacja spowodowała, że cena za litr paliwa na stacji to na dzień pisania tego artykułu około 7,50 zł (PB, ON). Z uwagi na fakt, że ponad 90% towarów w Polsce transportowanych jest drogą lądową – wyższe ceny paliwa oznaczają w bliskiej perspektywie coraz droższe produkty w sklepach.

Czym są stopy procentowe?

Wskaźnikiem określającym koszt pożyczonego pieniądza jest stopa procentowa. Mogłoby się wydawać, że sprawa wyższych stóp procentowych dotyczy wyłącznie osób, które mają obecnie zaciągnięte kredyty w bankach lub leasingi. Jednak sytuacja jest o wiele bardziej złożona, ponieważ każda zmiana stóp procentowych ma swoje odbicie w gospodarce. Zmiany te mają bezpośredni wpływ na inflację, czyli realnie na portfel każdego gospodarstwa domowego. Organem mającym bezpośredni wpływ na ustalanie stóp procentowych jest Rada Polityki Pieniężnej, która określa wysokość stóp procentowych mając na uwadze próbę zachowania stabilności Polskiej waluty.

Więcej o stopach procentowych znajdziesz pod linkiem Czym są stopy procentowe i jaki mają wpływ na raty kredytu?

Co podwyżka stóp procentowych oznacza dla przedsiębiorców, którzy posiadają auta w leasingu? 

WIBOR a koszty leasingu

Większość firm leasingowych i banków w celu określenia kosztów leasingu bazuje na wskaźniku WIBOR.  W zależności od banku, w umowach leasingowych spotykamy się ze wskaźnikiem WIBOR 3M (trzymiesięczny) lub WIBOR 1M (jednomiesięczny). W pierwszej połowie 2020 roku Rada Polityki Pieniężnej (organ Narodowego Banku Polskiego) trzykrotnie obniżyła stopy procentowe ustalając je na historycznie niskim poziomie 0,1%. To wspaniała wiadomość dla wszystkich, którzy w tamtym okresie rozważali finansowanie auta leasingiem. Stawka WIBOR 1M wynosiła wówczas tylko 0,24%.

Jak można się było jednak spodziewać, prędzej czy później finansowa sielanka się skończy i tak też się stało. Po raz pierwszy w dniu 7.10.2021 Rada Polityki Pieniężnej ogłosiła podwyżkę stóp procentowych. Do dnia 26.07.2022 nastąpił już kilkukrotny wzrost stóp procentowych oraz powiązanych z nimi wskaźników takich jak WIBOR. Dla każdego posiadacza auta w leasingu oznacza to jedno – wyższe raty. W dłuższej perspektywie jednak można spodziewać się kolejnych podwyżek stóp procentowych w celu spowolnienia inflacji.

Stałe stopy procentowe w leasingu

Niektóre firmy leasingowe oferują swoim Klientom możliwość finansowania leasingiem ze stałą stopą procentową. Oznacza to, że przez cały okres umowy nasza rata będzie niezmienna niezależnie od wahań na rynku ekonomicznym. W praktyce podpisanie umowy leasingu ze stałą stopą procentową oznaczać będzie dla nas co prawda nieco wyższy koszt leasingu (w zależności od leasingodawcy około 2-5% więcej vs. leasing ze zmienną stopą). Czy zatem w dobie szalejącej inflacji i wysokich wskaźników WIBOR należy za wszelką cenę poszukiwać leasingu na stałej stopie?

Kiedy leasing na stałej stopie procentowej jest opłacalny?

Wielu z nas wydaje się, że skoro prognozowane podwyżki stóp procentowych zdają się nie mieć końca, należy poszukiwać leasingodawcy, który zaoferuje nam leasing na stałym wskaźniku WIBOR. Czy to aby na pewno rozsądne rozwiązanie? Weźmy pod uwagę, że w sytuacji kiedy WIBOR i tak jest już bardzo wysoki, a my zdecydujemy się na stałe oprocentowanie leasingu, może przynieść to nam więcej straty niż korzyści. W praktyce podpisując umowę leasingu na kilka lat w przód, musimy liczyć się z ewentualnością osłabienia WIBOR w kolejnych latach. Wszak inflacja ma to do siebie, że osiąga punkt krytyczny, po czym zaczyna stopniowo spadać. Zatem co się stanie w przypadku, gdy podpiszemy umowę leasingu na stałej stopie procentowej, a na przestrzeni następnych miesięcy (lub lat) WIBOR będzie stopniowo obniżany? Odpowiedź jest prosta, pozostaniemy z drogim finansowaniem do końca umowy. Zatem w naszym przekonaniu leasing ze stałą stopą procentową miał sens, gdy wskaźniki WIBOR były na wspomnianym już poziomie 0,24%. Wówczas zablokowanie stóp procentowych w umowach leasingowych było najbardziej korzystne. W chwili gdy WIBOR osiąga rekordowe stawki, uwiązanie się w stałe oprocentowanie przyniesie nam jedynie wysoki koszt leasingu na następne lata, do końca obowiązywania umowy. 

Jeśli masz pytania dotyczące leasingu, chcesz dowiedzieć się więcej na temat najkorzystniejszej formy finansowania, skontaktuj się z nami klikając link poniżej:

Skontaktuj się z nami!


bądź na bieżąco i obserwuj nasze social media!

Ostanie artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie
blog

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

wynajem długoterminowy
Wiedza o formach finansowania pojazdów

wynajem długoterminowy dla osób prywatnych

auto pod leasing, auto za 55 tys w leasingu wynajem długoterminowy, długoterminowy, długoterminowy samochodów, długoterminowy wynajem samochodów, firmy leasingowe, kalkulator leasingowy, leasing dla firm, leasing kalkulator, leasing konsumencki kalkulator, leasing na auto, leasing samochodu kalkulator, najem długoterminowy, prywatny leasing, samochody w leasing dla firm, Słowo kluczowe, wynajem, wynajem aut długoterminowy, wynajem długoterminowy aut, wynajem długoterminowy samochodów cennik, wynajem długoterminowy samochodów dla osób fizycznych, wynajem samochodów
Wiedza o formach finansowania pojazdów

Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny

Samochody dostawcze - wynajem czy leasing
Wiedza o formach finansowania pojazdów

samochody dostawcze – wynajem czy leasing?

Wiedza o formach finansowania pojazdów

rynek motoryzacyjny w dobie pandemii

Pozostałe artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...

Oszczędny silnik benzynowy

Oszczędny silnik benzynowy: Kluczowe czynniki i porady dotyczące efektywnego spalania paliwa

W dzisiejszych czasach, poszukiwanie oszczędności stało się priorytetem dla wielu kierowców. Jeśli masz samochód z silnikiem benzynowym i chcesz maksymalnie...

rynek motoryzacyjny w dobie pandemii

rynek motoryzacyjny w dobie pandemii – światełko w tunelu? Jak wygląda rynek motoryzacyjny w dobie pandemii? Czy aby nie za...

gwarantowana suma ubezpieczenia gap

Gwarantowana suma ubezpieczenia

Gwarantowana suma ubezpieczenia czy GAP? Wybór odpowiedniej polisy ubezpieczenia dla swojego auta tylko z pozoru wydaje się prosty. Poza obowiązkowym...

hybryda czy miękka hybryda

Hybryda czy miękka hybryda

Od dłuższego czasu w branży motoryzacyjnej obserwujemy ekologiczny wyścig pomiędzy róznymi producentami samochodów osobowych. Pojazdy z różnych segmentów, począwszy od...

Leasing bez wpłaty własnej

Leasing bez wpłaty własnej

Leasing bez wpłaty własnej często kojarzony jest z wynajmem długoterminowym, w którym opłata wstępna nie jest wymagana. Czy w przypadku...

WLTP

WLTP a ceny aut w salonach samochodowych

WLTP – CENY AUT Czasy wyższych cen w salonach – czyli o wpływie norm emisji spalin wg. WLTP (ang. Worldwide...

Jazda bez prawka dozwolona?

Nowelizacja Prawa o Ruchu Drogowym – nie musisz mieć przy sobie prawa jazdy W dniu 24.07.2020 Sejm uchwalił nowelizację ustawy...