Wykup samochodu z leasingu do tej pory był niebywale prosty. Jednak rządowy program zwany Nowym Ładem, którego najbardziej obawia się tzw. klasa średnia, lada chwila wchodzi w życie. Od 1 stycznia 2022 roku czekają nas spore zmiany podatkowe, które z założenia miały dotyczyć osób najlepiej zarabiających. W rzeczywistości jednak zmiany uderzą (mniej lub bardziej) w średnio zarabiających obywateli. To właśnie klasa średnia stanowi największy procent PKB, jest więc główną siłą napędową polskiej gospodarki. Co stanie się zatem z wykupem samochodu z leasingu?
Najbardziej drastyczne zmiany dotyczyć mają przedsiębiorców, którzy posiadają firmowe pojazdy finansowane w tradycyjnym leasingu. O zmianach pisaliśmy już w poprzednich artykułach, dlatego docelowo nie będziemy się na nich skupiać. Rozważymy natomiast możliwości ograniczenia strat spowodowanych wykupem auta z firmy na cele prywatne. Więcej o zmianach dotyczących wykupu auta z leasingu znajdziecie klikając link poniżej:
Wykup auta z leasingu na cele prywatne – zmiany w 2022 roku
Nawet jeśli wykupimy auto z własnej firmy jako osoba prywatna, sprzedając je bez zachowania ustawowego okresu 6 lat (przed zmianą okres wynosił 6 miesięcy) to zapłacimy podatek dochodowy, który naliczany będzie od różnicy pomiędzy wartością wykupu a wartością sprzedaży. Z tego powodu wiele umów leasingowych zawieranych w ostatnim czasie dokonywanych było z maksymalnym możliwym dla danego okresu wykupem. Dotychczas to niski wykup był najchętniej wybieraną formą zakończenia umowy leasingu, ponieważ obniżał relatywnie koszty finansowania – mówiąc krótko, im niższy był wykup tym niższa była suma opłat leasingu.
Sytuacja zmieniła się diametralnie po opublikowaniu założeń programu Nowy Ład, gdyż przedsiębiorcy mając na uwadze ewentualną odsprzedaż auta po okresie finansowania leasingiem, musieli wziąć pod uwagę konieczność zapłacenia podatku dochodowego. Wysoki wykup stał się więc niejako zabezpieczeniem przed oddaniem fiskusowi znacznej daniny, którą zostaną obciążeni przedsiębiorcy. Czy jest sposób by uniknąć lub znacznie ograniczyć negatywne skutki ustawy?
Jeżeli zdecydujemy się na sprzedaż firmowego pojazdu to zamiast wykupować go prywatnie, możemy rozważyć pozostawienie auta w firmie jako środka trwałego i dokonać sprzedaży na podstawie faktury VAT. Zysk osiągnięty ze sprzedaży w ten sposób będzie podlegał co prawda opodatkowaniu ale jeśli zdecydujemy się na zakup kolejnego auta na firmę to warto zastanowić się nad tym już wcześniej w taki sposób, by w tym samym miesiącu móc pozyskać od banku fakturę kosztową np. za opłatę wstępną. Tak więc jednego miesiąca osiągniemy zarówno przychód jak i koszt, tym samym obniżając wysokość podatku dochodowego przy sprzedaży auta z leasingu. Oczywiście w tym przypadku im wyższa wartość faktury za opłatę wstępną, tym lepiej.
To jeden ze sposobów, na który zwracają uwagę Doradcy Podatkowi. Ponieważ nimi nie jesteśmy, nie możemy wypowiadać się co do aspektów prawno-podatkowych takiego rozwiązania, natomiast warto zainteresować się tematem i udać do specjalistów by ustalić szczegóły. System darowizn znany był i stosowany zanim pojawiły się rewelacje dotyczące zmian podatkowych z Nowego Ładu. Być może ten sposób, w świetle ustaw pisanych „na szybko, na kolanie” będzie skutecznym rozwiązaniem dla osób chcących sprzedać auto finansowane leasingiem.
Zachęcamy do zapoznania się z poniższym artykułem dotyczącym darowizny:
Wykup auta z leasingu – darowizna sposobem na obejście przepisów?
Cesja leasingu to chyba najprostszy sposób na przeniesienie własności pojazdu i pozbycia się go ze środków trwałych firmy, w celu zminimalizowania strat związanych z podatkiem dochodowym przy sprzedaży auta. Wygoda jaką oferuje to rozwiązanie ma kilka korzyści. Po pierwsze możemy obniżyć koszty finansowania ustalając wykup niskiej wartości. Wtedy jednak będziemy płacić wyższe raty leasingowe. Możemy też maksymalnie obniżyć wysokość raty leasingowej ustalając wysoki wykup – to rozwiązanie spowoduje również, że nasza oferta cesji będzie bardziej atrakcyjna dla kolejnego nabywcy. Przed zakończeniem umowy, na kilka miesięcy – rok, dwa lata – szukamy cesjonariusza, który przejmie od nas wierzytelności wobec banku i będzie dalej spłacał raty leasingowe. Jeśli nie przesadzimy przy tym z kwotą tzw. odstępnego, to jest duża szansa że nowy nabywca z chęcią odkupi od nas auto, które miało wcześniej jednego właściciela, udokumentowany przebieg i historię serwisową w ASO.
Zmiany podatkowe, które dotkną głownie mikroprzedsiębiorców posiadających auto w leasingu są zdecydowanie niekorzystne. Rządzący tłumaczą konieczność wprowadzenia owych zmian regulacjami obowiązującymi w wielu państwach UE, a także koniecznością „ukrócenia” procederu masowych, prywatnych wykupów samochodów finansowanych leasingiem, ale rzeczywistych przesłanek wprowadzania tego rodzaju nowinek nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Na szczęście niezależnie od okoliczności w jakich się znajdziemy, nie pozostajemy bez wyjścia i wybór – z którego rozwiązania skorzystamy należy wyłącznie do nas.
Jeśli chcesz być na bieżąco z aktualnościami ze świata motoryzacji, zapraszamy na nasz blog! Kliknij link poniżej:
Aktualności ze świata motoryzacji
Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...
Toyota Yaris to już od wielu lat bardzo popularny samochód kompaktowy, oferujący nie tylko niskie koszty eksploatacji, ale także dużą...
z tego artykułu dowiesz się jak limit kilometrów w wynajmie długoterminowym wpływa na wartość raty. Co to jest przebieg roczny...
Niezawodne, ekonomiczne i wydajne auta to klucz do sukcesu w biznesie kurierskim. Skuteczna dostawa przesyłek wymaga połączenia odpowiedniej logistyki z...
MOTORYZACJANA PRZYSZŁOŚĆ – CZYLI CO NAS CZEKA? Międzynarodowa spółka Deloitte świadcząca usługi audytu finansowego, należąca do grupy tzw. Wielkiej Czwórki,...
W tym artykule dowiesz się na czym polega utrata wartości samochodu, na co ma wpływ podczas wyliczenia raty wynajmu oraz...