Kwestie wyboru formy finansowania samochodów w dobie zmian podatkowych, które weszły w życie na początku 2022 roku niosą za sobą wiele pytań. Wiele z tych kwestii zostało już szczegółowo omówionych we wszechobecnie dostępnych publikacjach. Niemniej odpowiedzi na nurtujące użytkowników pojazdów pytania, dotyczą głównie leasingu w dobie Nowego Ładu. Jak ma się zatem wynajem długoterminowy a Nowy Ład?
Najczęściej pojawiającym się zapytaniem są regulacje prawne dotyczące wykupu auta z leasingu, przeniesienie własności środka trwałego z firmy na osobę prywatną i dalsza odsprzedaż. Zagadnienie to jest o tyle ważne, że dotyczy problematyki podatkowej, czyli mówiąc wprost tego co zrobić by zapłacić jak najniższy podatek dochodowy przy sprzedaży auta z leasingu lub nie płacić go wcale. O sposobach, które pozwolą zminimalizować ryzyko pisaliśmy już w poprzednich artykułach.
Kliknij poniżej by zapoznać się z artykułem na temat wykupu auta z leasingu w 2022 roku:
Wykup auta z leasingu w 2022 roku
Teraz pojawiła się również oficjalna informacja ze strony rządu dotycząca darowizny. Zachęcamy do zapoznania się z poniższym artykułem 🔽
Darowizna sposobem na wykup auta z leasingu
Jednak niewiele publikacji porusza tematykę, która jest ściśle powiązana z rynkiem leasingu aut w dobie Nowego Ładu. Mamy na myśli wynajem długoterminowy, który w nomenklaturze branżowej nazywany jest przecież Full Leasing Service. Jak wygląda wynajem długoterminowy aut w świetle nowych przepisów podatkowych? Postaramy się nieco bardziej rozjaśnić tę kwestie.
Sam produkt wynajmu długoterminowego aut stworzony został z myślą o użytkowaniu pojazdu w formie abonamentu, by na koniec umowy pozostawić samochód stronie finansującej i nabyć kolejny. Zawsze istnieje jednak pewnego rodzaju furtka, w której użytkownik pojazdu w ramach zakończonej umowy wynajmu może wykupić auto od firmy finansującej, stając się tym samym właścicielem przedmiotu wynajmu. Z takiej opcji co prawda korzysta niewiele osób, gdyż zazwyczaj proponowane przez finansującego wartości wykupu auta po okresie wynajmu znacząco odbiegają od średnich cen rynkowych. Ma to na celu zniechęcenie Klienta do wykupu, ponieważ wynajmujący z zyskiem odsprzeda takie auto na aukcjach pojazdów poleasingowych.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności wynajem długoterminowy wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem by nie trzymać wykupionego auta przez następne 6 lat starając się ominąć tym samym podatek dochodowy. Co więcej forma finansowania wynajmem niesie za sobą wiele korzyści w postaci chociażby relatywnie niższej raty niż w przypadku standardowego leasingu, gdzie po stronie użytkownika pozostają dodatkowe elementy obsługi pojazdu. W ratę wynajmu wliczone są już usługi dodatkowe tj. obsługa serwisowa, ubezpieczenie, opony zimowe z wymianą i przechowaniem czy assistance z autem zastępczym. Dzięki tym dodatkowym usługom (o które w standardowym leasingu trzeba postarać się samemu), Klient może nie tylko zoptymalizować koszty prowadzonej działalności wiedząc z góry ile będzie kosztowało go posiadane auto w skali miesiąca. Zazwyczaj w wynajmie długoterminowym użytkownik otrzymuje tylko jedną fakturę, która zawiera w sobie wszystkie powyższe składowe i widnieje jako jedna pozycja na fakturze.
W tradycyjnym leasingu operacyjnym koszty amortyzacji rozłożone w czasie (podobnie jak w wynajmie) ponosi właściciel pojazdu, czyli strona finansująca. Jednak w leasingu koszty eksploatacji auta tj. serwis, paliwo, ubezpieczenie można rozliczyć jako koszty uzyskania przychodu jedynie w 75%. Wynajem długoterminowy natomiast charakteryzuje się jedną ratą, którą możemy w całości wrzucić w koszty, gdyż nie pozostaje ona „rozbita” na poszczególne elementy eksploatacji pojazdu.
Powyższe argumenty powodują znaczącą atrakcyjność tego rodzaju finansowania samochodów względem tradycyjnego leasing operacyjnego. Niemniej dla osób, którzy chcą cieszyć się autem po okresie umowy i chcą być jego właścicielami (z pewnością znajdzie się wiele takich osób) pozostają inne rozwiązania jak np. leasing bez konieczności wykupu, czyli tak zwany leasing z wysoką wartością RV. Ten rodzaj finansowania działa podobnie jak wynajem długoterminowy, gdyż spłacamy w ratach jedynie utratę wartości pojazdu, ale w przeciwieństwie do wynajmu długoterminowego musimy sami zadbać o obsługę auta tj. serwis czy ubezpieczenia. W kwestiach podatkowych to rozwiązanie jest nieco mniej opłacalne gdyż jak wspominaliśmy w koszty uzyskania przychodu nie wliczymy całości kosztów eksploatacji pojazdu. Niemniej będziemy znać z góry ustaloną już na początku umowy cenę wykupu auta z leasingu, dzięki czemu będziemy mieć możliwość pozostania właścicielem auta po zakończeniu umowy.
Zachęcamy do śledzenia naszego bloga – aktualności ze świata motoryzacji 👇
BLOG | Aktualności ze świata motoryzacji
Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...
Kia Ceed 1.5 T-GDI – spalanie Kia Ceed 1.5 T-GDI spalanie – to fraza dość często poszukiwana przez osoby zastanawiające...
Wcześniejsza spłata kredytu samochodowego Kredyt samochodowy to nadal bardzo popularna w naszym kraju forma finansowania pojazdów dla osób prywatnych. Dzięki...
Stałe oprocentowanie kredytu samochodowego 2022 Nie bez przyczyny w ostatnim czasie fraza „stałe oprocentowanie kredytu samochodowego” jest jedną z najczęściej...
Przedsiębiorca, który ma planach zakup nowego lub używanego auta najczęściej korzysta w tym celu z finansowania leasingiem operacyjnym lub wynajmem...
wartość rezydualna RV – kluczowy element do wyliczenia raty wynajmu długoterminowego Co to jest wartość rezydualna RV? O wartości rezydualnej...
Ograniczona dostępność nowych aut odbiła się echem także na motoryzacyjnym rynku wtórnym. Szacuje się, że w 2022 roku ceny samochodów...