Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny? To pytanie z pewnością stało się nie lada wyzwaniem dla wielu z nas. Wybór najlepszego rozwiązania w tej kwestii wydaje się być wcale nie taki oczywisty. Zarówno leasing operacyjny jak i wynajem długoterminowy mają swoje wady i zalety, o których pokrótce opowiemy w tym artykule. Czym tak naprawdę różnią się dwa wspomniane wyżej modele finansowe?
Wynajem długoterminowy w nomenklaturze branżowej nazywany jest „Full Leasing Service”. Jest to nic innego niż forma leasingu pojazdu z wartością dodaną w postaci pełnej obsługi serwisowej, ubezpieczenia i dodatkowego kompletu opon zimowych (auto niezależnie od pory roku wyjeżdża z salonu na oponach letnich!). Dodatkowym bonusem proponowanym przez stronę finansującą jest koordynacja likwidacji szkód komunikacyjnych w ramach wykupionego ubezpieczenia OC/AC.
Kolejną korzyścią wynajmu długoterminowego jest fakt, że po okresie obowiązywania umowy nie mamy obowiązku wykupić auta, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnego leasingu. Mamy co prawda prawo pierwokupu (zagwarantowane w umowie), ale możemy również zwrócić pojazd finansującemu bez ponoszenia dodatkowych kosztów. W takim przypadku nie będzie konieczne ponoszenie znacznego kosztu jakim jest ostatnia rata przed przeniesieniem własności auta z banku na użytkownika, czyli rata wykupu.
Dla jednych będzie to wada, dla innych już nie. Faktem jest, że o samochód finansowany za pomocą wynajmu długoterminowego musimy dbać o wiele bardziej niż o pojazd, który finansujemy drogą tradycyjnego leasingu. Powodem jest wspomniany wyżej, opcjonalny wykup auta po okresie umowy. Jeżeli zdecydujemy się pozostawić auto finansującemu w ramach zakończonej umowy wynajmu, podczas zwrotu pojazdu obecny będzie niezależny rzeczoznawca, który dokładnie zweryfikuje stan techniczny pojazdu. Będzie posługiwał się przy tym ogólnie przyjętym dokumentem jakim jest Przewodnik Zwrotu Pojazdów publikowany przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu.
Więcej o zwrocie pojazdu z wynajmu długoterminowego znajdziesz klikając link poniżej:
Zwrot pojazdu z wynajmu długoterminowego
Tradycyjny leasing operacyjny wciąż jest najchętniej wybieraną przez przedsiębiorców formą finansowania pojazdu. Dzieje się tak z kilku powodów. Przede wszystkim w leasingu mamy większy wpływ na wysokość comiesięcznej raty. Mamy do dyspozycji kilka parametrów tj. wysokość wpłaty własnej, okres finansowania, a także co najważniejsze – sami ustalamy wartość wykupu auta. Sprawne poruszanie się pomiędzy tymi elementami pozwoli nam uzyskać najbardziej optymalną ratę – jeśli potrzebujemy kosztów w firmie, ustalamy wykup na najniższym poziomie, przez co wzrasta wysokość raty pośredniej. Jeśli chcemy zaś ponosić niskie koszty raty, ustalimy wykup na maksymalną dla danego okresu wartość.
Dodatkowym atutem jest fakt, że po zakończeniu umowy leasingu auto stanie się naszą własnością. Tak więc już na wstępie dbamy o pojazd w taki sposób, aby posłużył nam jeszcze po okresie finansowania.
I znów – dla jednych będzie to zaleta, dla innych wada. Otóż w tradycyjnym leasingu operacyjnym wszystkie koszty dodatkowe lub jak kto woli – koszty eksploatacji pojazdu spoczywają w rękach leasingobiorcy. Mówimy tu chociażby o kwestiach serwisu auta, obligatoryjnego ubezpieczenia OC/AC, zakupu dodatkowego kompletu opon zimowych, a także kwestiach obsługi ewentualnych szkód komunikacyjnych. Patrząc pod kątem podatkowym, koszty eksploatacji pojazdu można rozliczyć z fiskusem jedynie w 75% – podczas gdy w wynajmie długoterminowym są one elementem składowym raty, więc w tym przypadku w koszty uzyskania przychodu wrzucamy tylko jedną fakturę z możliwością odliczenia 100% wartości (wartość odliczenia zależna jest w tym przypadku od wartości pojazdu z faktury zakupowej).
Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od tego co chcemy zrobić z pojazdem po zakończeniu umowy – wykupić, czy może pozostawić finansującemu bez konieczności opłacenia faktury wykupu i nabyć kolejne auto? Ważne jest również to, czy jesteśmy w stanie sami zadbać o eksploatację pojazdu (dbać o serwis, pamiętać o ubezpieczeniu, wymieniać okresowo opony) czy chcemy tę część cedować na stronę finansującą.
Z naszego doświadczenia wynika jednak, że jeśli dużo podróżujemy, tym samym robiąc dość duże przebiegi, to korzystniej będzie nam finansować auto przy pomocy tradycyjnego leasingu. Dlaczego? Jedną ze składowych niezbędnych do wyliczenia raty wynajmu długoterminowego jest określenie szacowanego przebiegu rocznego. Im wyższy przebieg, tym niższa wartość auta na koniec umowy, a więc wyższa rata pośrednia. Tak więc przy dużych przebiegach zarówno rata finansowa jak i koszty serwisu ulegną znacznemu podwyższeniu. W przypadku tradycyjnego leasingu przebieg nie ma znaczenia, dlatego nie musimy martwić się o przekroczenie zakładanego limitu kilometrów i ewentualnych dopłatach za tzw. nadprzebieg.
Chcesz być na bieżąco z aktualnościami ze świata motoryzacji? Kliknij link poniżej lub zapisz się na nasz newsletter!
LEASING AUT UŻYWANYCH Leasing aut używanych może być ciekawą alternatywą dla osób, które dysponują określonym budżetem i chcą uzyskać jak...
z tego artykułu dowiesz się jak limit kilometrów w wynajmie długoterminowym wpływa na wartość raty. Co to jest przebieg roczny...
MOTORYZACJANA PRZYSZŁOŚĆ – CZYLI CO NAS CZEKA? Międzynarodowa spółka Deloitte świadcząca usługi audytu finansowego, należąca do grupy tzw. Wielkiej Czwórki,...
KOSZT LEASINGU SAMOCHODU Każdy przedsiębiorca, który decyduje się na zakup auta finansowanego leasingiem powinien liczyć się z kosztami. Niezależnie od...
Choć rok 2022 dla motoryzacji okazał się wyjątkowo trudnym okresem, to znajdziemy w nim również powody do radości. Pomimo trwającej...
Wynajem dla osób prywatnych? Z tego artykułu dowiesz się jakie są najważniejsze zalety wynajmu długoterminowego dla osób fizycznych, kto może...
Dziękujemy za wpisanie się na listę odbiorców newslettera motoklubu