Tani leasing

Tani leasing – czyli jak nie wpaść w pułapkę niskiej ceny

31 stycznia 2021 | Krystian Młyński

Planujesz zakup wymarzonego samochodu dla swojej firmy i rozważasz opcję taniego leasingu? Przed podjęciem decyzji warto zrozumieć, dlaczego nie zawsze tanie leasingowe oferty są tak korzystne, jak się wydaje. W tym artykule omówimy najważniejsze aspekty, na które powinieneś zwrócić uwagę, aby uniknąć pułapek i dokonać świadomego wyboru. Poznaj kluczowe czynniki wpływające na koszty i warunki leasingu, które mogą mieć istotne znaczenie dla Twojej firmy.

Tani leasing kusi niskim oprocentowaniem. Czy oby na pewno jest to idealne rozwiązanie? Przyjrzyjmy się głębiej sytuacji. Prowadzisz działalność i w końcu nadszedł czas, by zakupić wymarzone auto na firmę. Twoja decyzja padła na leasing operacyjny, ponieważ należysz do osób, które chcą „mieć” a nie tylko „użytkować” samochód, płacąc stałą ratę, by później zwrócić pojazd finansującemu. Nie ma nic złego w takim podejściu, każdy z produktów finansowania aut – czy to leasing, czy wynajem długoterminowy – ma swoje plusy i minusy. Jak wszystko.

Poszukiwania zaczynasz od przeglądania stron internetowych, mnóstwa konfiguracji w kalkulatorach leasingowych – wszystko po to, by znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązanie, czyli tani leasing. Co znaczy zatem słowo tani? Czy wiesz na co należy zwrócić uwagę, aby nie wpaść w pułapkę?

Pułapki taniego leasingu 

Wyszukując „tani leasing” warto pamiętać o kilku pułapkach. Niska suma opłat leasingu, czyli oprocentowanie, to nie jedyny istotny czynnik. Oferty leasingowe „101%” czy „102%” mogą okazać się mniej korzystne niż się wydaje. Wpłata własna, cena pojazdu po rabacie oraz polityka sprzedaży marki i finansującego są równie ważne. Ważne jest również sprawdzenie tabeli opłat i prowizji, aby uniknąć ukrytych kosztów. Dodatkowo, niektórzy finansujący mogą wymagać zakupu ich ubezpieczenia, co może wpłynąć na atrakcyjność oferty. Dlatego warto dokładnie analizować wszystkie składowe leasingu i wybierać rozwiązanie, które jest najbardziej transparentne i korzystne. Przed podjęciem decyzji warto również zapoznać się z ratingiem firm leasingowych, aby dokonać świadomego wyboru.

Na myśl nasuwa się świetna książka izraelsko-amerykańskiego psychologa i ekonomisty – Daniela Kahnemana pt. Pułapki Myślenia. Polecamy ją wszystkim tym, którzy wierzą w to, co widzą na „pierwszy rzut oka”. Tak jak w przytoczonej powyżej książce, tak i w świecie finansów – zawsze warto zagłębić się nieco bardziej w interesujący nas temat, niż tylko powierzchownie przejrzeć i zaakceptować dane, które są nam przedstawiane przez Doradców Bankowych. Bowiem może się okazać, że tani leasing wcale nie będzie dla nas taki tani, jak go malują.

Suma opłat leasingowych – czy zawsze 1%-2% ma kluczowe znaczenie?

Doświadczenie pokazuje, że znaczna większość osób skupia się wyłącznie na sumie opłat leasingu, czyli oprocentowaniu. Otóż nikt nie zaprzecza, że wartość procentowa opłat leasingowych jest istotną rzeczą, jednak nie najważniejszą. Zaraz przedstawimy ku temu argumenty.

Jako przykład weźmy standardowy samochód średniej klasy C – przyjmijmy jego wartość na 60 000 zł netto. Auto chcemy finansować na 48 m-cy, czyli 4 lata. Dla tej wartości 1% to 600 zł netto, podzielone przez 48 m-cy daje nam 12,50 zł netto/m-c. Tak więc nasze 1% to niecałe 13 zł do każdej raty. Czy zatem warto szukać wyłącznie najniższego oprocentowania? Jakie pułapki czyhają na nas przy takim postrzeganiu taniego leasingu?

Tani leasing – magiczne 101%

Chyba nie ma osoby, która nie widział w mediach wzniosłych haseł reklamowych o leasingu 101% czy 102%. To rozwiązanie na pierwszy rzut oka wydaje nam się „okazją”, której nie można odmówić. Warto jednak wziąć pod lupę nieco szersze spektrum, bo jak zwykle i w tym przypadku diabeł tkwi w szczegółach.

Po pierwsze, dość częstą praktyką jest fakt, że dealerzy proponują niskoprocentowe leasingi w oparciu wyłącznie o sztywne parametry, takie jak wpłata własna, okres, wykup. Chcąc dopasować te parametry do naszych możliwości, okazuje się, że nie łapiemy się na super ofertę leasingu. Głównym czynnikiem pozwalającym uzyskać tak niskie oprocentowanie jest wysoka wpłata własna, która może sięgać nawet 45%.

Po drugie, zazwyczaj auto z promocyjnym finansowaniem jest po prostu droższe niż auto, które chcielibyśmy zakupić w leasingu zewnętrznym! Znaczy to tyle, że chcąc mieć leasing na 101%, zapłacisz więcej za samo auto w postaci niższego rabatu. Nawet niskie oprocentowanie oddasz poprzez wyższą cenę pojazdu. Fakt ten wynika z polityki sprzedażowej danej marki i finansujących jej stocki banków. Może się więc okazać, że auto, które mogłeś nabyć za 60 000 zł netto w leasingu zewnętrznym, w leasingu 101% będzie warte 65 000 zł netto.

Po trzecie, należy zwrócić uwagę na jedną ważną rzecz – czy leasing 101% osiągamy od wartości auta przed rabatem, czy po rabacie! Nie tak dawno mieliśmy przypadek klientki, która skuszona tanim leasingiem przez handlowca z salonu, przejrzała na oczy dopiero po przeczytaniu OWUL, czyli Ogólnych Warunków Umowy Leasingu. Okazało się, że owe 101% było liczone od ceny katalogowej, a nie ceny po rabacie!

Tabela Opłat i Prowizji / Tabela Opłat Dodatkowych

Równie ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest TOiP – czyli Tabela Opłat i Prowizji. Dotyczy ona wszystkich ukrytych kosztów, które możemy ponieść podczas realizowania umowy leasingowej. Należy pamiętać, że w okresie finansowania auto jest własnością banku, które przechodzi w naszą własność dopiero po spłaceniu ostatniej raty wykupu. Dzięki temu banki mogą nałożyć opłaty „z kosmosu”, np. za przesłanie do nas mandatu z fotoradaru, który przecież przychodzi na właściciela pojazdu, czyli bank – dopiero później na nas. Warto zatem dokładnie przeanalizować Tabelę Opłat i Prowizji w umowie leasingowej, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

W tabeli możemy znaleźć różnego rodzaju opłaty i prowizje, takie jak opłata za administrację, opłata za przesyłanie dokumentów, opłata za przekroczenie limitu kilometrów, opłata za zwrot pojazdu w złym stanie technicznym czy opłata za opóźnienie w płatnościach. Te dodatkowe koszty mogą znacznie podwyższyć całkowity koszt leasingu i wpłynąć na nasz budżet. Dlatego ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z tymi informacjami i zrozumieć, jakie opłaty mogą być naliczane w trakcie trwania umowy.

Tani leasing lecz wysoka wpłata własna

Kolejną pułapką, na którą warto zwrócić uwagę, jest sytuacja, gdy leasingodawca proponuje nam bardzo niskie miesięczne raty, ale wymaga jednocześnie wysokiej wpłaty własnej. W takim przypadku może się okazać, że choć na pierwszy rzut oka oferta wydaje się atrakcyjna, to faktyczny koszt leasingu z uwzględnieniem wpłaty własnej i opłat dodatkowych może być znacznie wyższy niż w przypadku innych ofert, gdzie wpłata własna jest niższa, a raty nieco wyższe.

Należy pamiętać, że wpłata własna to środki, które musimy zainwestować na początku umowy, a nie zostaną nam one zwrócone. Dlatego warto dokładnie ocenić swoje możliwości finansowe i zastanowić się, czy stać nas na taką wysoką wpłatę własną. Czasami korzystniejszym rozwiązaniem może być wybór oferty z wyższymi ratami, ale niższą wpłatą własną, co pozwoli nam zainwestować te środki w inne cele lub zabezpieczyć płynność finansową naszej firmy.

Jak uniknąć pułapek taniego leasingu?

Aby uniknąć pułapek taniego leasingu i dokonać świadomego wyboru, warto wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników:

  1. Analiza całkowitego kosztu leasingu: Oprocentowanie to tylko jeden z elementów. Ważne jest, aby uwzględnić wszystkie koszty, takie jak opłaty, prowizje, wpłatę własną i ewentualne dodatkowe ubezpieczenia. Porównując oferty różnych leasingodawców, warto skupić się na całkowitym koszcie leasingu i ocenić, która opcja jest dla nas najbardziej korzystna. 

2. Sprawdzenie warunków umowy: Przed podpisaniem umowy leasingowej należy dokładnie przeczytać i zrozumieć jej warunki, w tym Tabelę Opłat i Prowizji. Warto zapytać leasingodawcę o wszelkie niejasności i upewnić się, że nie ma ukrytych kosztów czy niekorzystnych klauzul.

3. Porównanie ofert różnych firm leasingowych: Nie należy ograniczać się do jednego dostawcy. Warto zebrać oferty od kilku firm leasingowych i dokładnie je porównać. Ważne jest uwzględnienie wszystkich aspektów finansowych i warunków umowy, aby podjąć najlepszą decyzję.

4. Konsultacja z ekspertem: Jeśli nie jesteśmy pewni, jak interpretować oferty leasingowe i jakie są ich potencjalne pułapki, warto skonsultować się z niezależnym ekspertem finansowym lub prawnym. Taka osoba może pomóc nam w zrozumieniu szczegółów umowy i podjąć decyzję opartą na rzetelnej analizie.

Podsumowanie

Podsumowując, wybierając tani leasing, należy pamiętać, że cena to tylko jeden z elementów do uwzględnienia. Ważne jest kompleksowe spojrzenie na ofertę i uwzględnienie wszystkich kosztów i warunków umowy. Przeanalizowanie wszystkich szczegółów i dokonanie świadomego wyboru pomoże uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i zapewnić korzystne finansowanie dla naszej firmy.

Chcesz być na bieżąco z aktualnościami ze świata motoryzacji? Śledź nasz blog klikając link poniżej

blog – motofinansowanie.pl – leasing | wynajem długoterminowy | kredyt samochodowy

Śledź nas również na social mediach!

Ostanie artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie
blog

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

wynajem długoterminowy
Wiedza o formach finansowania pojazdów

wynajem długoterminowy dla osób prywatnych

auto pod leasing, auto za 55 tys w leasingu wynajem długoterminowy, długoterminowy, długoterminowy samochodów, długoterminowy wynajem samochodów, firmy leasingowe, kalkulator leasingowy, leasing dla firm, leasing kalkulator, leasing konsumencki kalkulator, leasing na auto, leasing samochodu kalkulator, najem długoterminowy, prywatny leasing, samochody w leasing dla firm, Słowo kluczowe, wynajem, wynajem aut długoterminowy, wynajem długoterminowy aut, wynajem długoterminowy samochodów cennik, wynajem długoterminowy samochodów dla osób fizycznych, wynajem samochodów
Wiedza o formach finansowania pojazdów

Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny

Samochody dostawcze - wynajem czy leasing
Wiedza o formach finansowania pojazdów

samochody dostawcze – wynajem czy leasing?

Wiedza o formach finansowania pojazdów

rynek motoryzacyjny w dobie pandemii

Pozostałe artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...

Leasing floty samochodowej

Leasing floty samochodowej – korzyści i możliwości

Leasing floty samochodowej to popularne rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które potrzebują zarządzać większą liczbą pojazdów w ramach swojej działalności. Zapewnia on...

hybryda plug-in

Hybryda plug-in – realna oszczędność czy fikcja?

HYBRYDA PLUG-IN   W internecie aż roi się od materiałów dotyczących ekologicznych i oszczędnych napędów hybrydowych typu plug-in. Samochody ładowane...

Ubezpieczenie auta w leasingu

Ubezpieczenie auta w leasingu

Ubezpieczenie auta w leasingu odgrywa kluczową rolę w zabezpieczeniu Twojej inwestycji. Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, który finansuje flotę...

Koszty leasingu

Koszty leasingu – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Myślisz o nowym lub używanym aucie w leasingu i zwracasz uwagę tylko na koszty leasingu? To błąd! Sprawdź co jeszcze...

WLTP

WLTP a ceny aut w salonach samochodowych

WLTP – CENY AUT Czasy wyższych cen w salonach – czyli o wpływie norm emisji spalin wg. WLTP (ang. Worldwide...

Samochody dostawcze - wynajem czy leasing

samochody dostawcze – wynajem czy leasing?

Czy samochody dostawcze warto finansować wynajmem długoterminowym? A może lepiej skorzystać z tradycyjnego leasingu operacyjnego? W tym artykule dowiesz się,...

Używany samochód w leasingu

Używany samochód w leasingu. Na co zwrócić uwagę?

Używany samochód w leasingu – czy warto? Planując zakup samochodu, wiele osób zastanawia się, czy lepiej jest go nabyć na...

Zwrot auta po wynajmie długoterminowym

Zwrot auta po wynajmie długoterminowym – jak uniknąć dodatkowych opłat?

Zwrot auta po wynajmie długoterminowym. Dowiedz się, dlaczego wartość rezydualna ma znaczenie, jak zużycie pojazdu wpływa na wartość końcową, a...