Prowadzisz działalność i w końcu nadszedł czas by zakupić wymarzone auto na firmę. Twoja decyzja padła na leasing operacyjny, ponieważ należysz do osób, które chcą „mieć” a nie tylko „użytkować” samochód płacąc stałą ratę, by później zwrócić pojazd finansującemu. Nie ma nic złego w takim podejściu, każdy z produktów finansowania aut – czy to leasing, czy wynajem długoterminowy – ma swoje plusy i minusy. Jak wszystko.
Poszukiwania zaczynasz od przeglądania stron internetowych, mnóstwa konfiguracji w kalkulatorach leasingowych – wszystko po to, by znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązanie, czyli tani leasing. Co znaczy zatem słowo tani? Czy wiesz na co należy zwrócić uwagę aby nie wpaść w pułapkę?
Na myśl nasuwa się świetna książka izraelsko-amerykańskiego psychologa i ekonomisty – Daniela Kahnemana pt. Pułapki Myślenia. Polecamy ją wszystkim tym, którzy wierzą w to co widzą na „pierwszy rzut oka”. Tak jak w przytoczonej powyżej książce, tak i w świecie finansów – zawsze warto zagłębić się nieco bardziej w interesujący nas temat, niż tylko powierzchownie przejrzeć i zaakceptować dane, które są nam przedstawiane przez Doradców Bankowych. Bowiem może się okazać, że tani leasing wcale nie będzie dla nas taki tani jak go malują.
Doświadczenie pokazuje, że znaczna większość osób skupia się wyłącznie na sumie opłat leasingu, czyli oprocentowaniu. Otóż nikt nie zaprzecza, że wartość procentowa opłat leasingowych jest istotną rzeczą, jednak nie najważniejszą. Zaraz przedstawimy ku temu argumenty.
Jako przykład weźmy standardowy samochód średniej klasy C – przyjmijmy jego wartość na 60 000 zł netto. Auto chcemy finansować na 48 m-cy, czyli 4 lata. Dla tej wartości 1% to 600 zł netto, podzielone przez 48 m-cy daje nam 12.50 zł netto / m-c. Tak więc nasze 1% to niecałe 13 zł do każdej raty. Czy zatem warto szukać wyłącznie najniższego oprocentowania? Jakie pułapki czyhają na nas przy takim postrzeganiu taniego leasingu?
Chyba nie ma osoby, która nie widziałaby w mediach wzniosłych haseł reklamowych o leasingu 101% czy 102%. To rozwiązanie na pierwszy rzut oka wydaje nam się „okazją”, której nie można odmówić. Warto jednak wziąć pod lupę nieco szersze spektrum bo jak zwykle i w tym przypadku diabeł tkwi w szczegółach.
Równie ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę jest TOiP – czyli Tabela Opłat i Prowizji. Dotyczy ona wszystkich ukrytych kosztów, które możemy ponieść podczas realizowania umowy leasingowej. Należy pamiętać, że w okresie finansowania auto jest własnością banku, które przechodzi w naszą własność dopiero po spłaceniu ostatniej raty wykupu. Dzięki temu banki mogą nałożyć opłaty „z kosmosu” np. za przesłanie do nas mandatu z fotoradaru, który przecież przychodzi na właściciela pojazdu, czyli bank – dopiero później jest wysyłany do nas. Niektóre z banków oferują Klientom zryczałtowaną opłatę za TOiP, ale należy dokładnie się przyjrzeć jakie są wyłączenia, bo z reguły zawsze jakieś są.
Możemy również spotkać się z sytuacją, gdy dostaniemy bardzo dobre warunki leasingu, ale finansujący niejako wymusi na nas zakup swojego ubezpieczenia OC/AC/NNW. Rzecz jasna warunki finansowe tego ubezpieczenia nie będą już takie atrakcyjne jak byśmy sobie tego życzyli. Tego rodzaju praktyka znów pokazuje, że tani leasing jest tylko zwykłym chwytem marketingowym przyciągającym osoby, które nie do końca potrafią policzyć ile będzie ich takie rozwiązanie finalnie kosztowało.
Jak widzisz powyżej Drogi Czytelniku, jest wiele pułapek z którymi możesz się spotkać wierząc ślepo w komunikowane medialnie reklamy. Nie chcemy Cię absolutnie zniechęcać, jednak weź pod uwagę że leasing jest dość złożonym zagadnieniem i nie powinieneś sugerować się jedynie procentową sumą opłat. Czasem warto policzyć sobie wszystkie składowe leasingu, bo może okazać się że oferta na pozór droższa – finalnie będzie dużo lepszym rozwiązaniem bez ukrytych kosztów i niespodzianek. Decyzję jak zwykle pozostawiamy Tobie.
Na koniec przygotowaliśmy dla Ciebie coś ciekawego. Jakiś czas temu sporządzony został rating firm leasingowych, które są dostępne na naszym rynku. Celem tego badania było sprawdzenie firm leasingowych pod kątem przejrzystości i przystępności Ogólnych Warunków Umów Leasingowych dla leasingobiorcy. Firmy leasingowe dostały oceny ratingu od A do F, gdzie A oznacza najlepszy wynik a F najgorszy. Polecamy zapoznać się z tym artykułem by bardziej świadomie podjąć decyzję o wyborze podmiotu finansującego nasz pojazd.
Rating firm leasingowych – przeczytaj co mają do powiedzenia eksperci
🚗 Zobacz nasze oferty leasingu dla firm i skorzystaj z promocyjnego finansowania! ➡Sprawdź nasze oferty leasingu dla firm
Jak zwykle zapraszamy też do naszego Bloga, którego tworzymy po to byś miał / miała lepszą wiedzę na temat finansowania pojazdów 🔽
NAJTAŃSZY WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY Decydując się na wynajem długoterminowy jedni z nas szukają konkretnego auta w jak najniższej racie, inni zaś...
LEASING BEZ WPŁATY WŁASNEJ Jesteś przedsiębiorcą i jednym z najważniejszych zadań jakie przez Tobą stoją jest kwestia optymalizacji kosztów prowadzenia...
LEASING CZY POŻYCZKA LEASINGOWA? Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się najbardziej popularnym formom finansowania dla firm. Znajdziemy różnice i wskażemy zarówno...
najchętniej kupowane auto miejskie, czyli co Polacy kupują do jazdy po miejskich drogach. Będziecie zaskoczeni? Według raportu Instytutu Badań Motoryzacyjnych...
Stałe stopy procentowe w leasingu Czym są stopy procentowe, w jaki sposób wpływają na koszt finansowania leasingiem oraz kiedy leasing...
IMPORT SAMOCHODÓW Z USA Nie od dziś wiadomo, że Polacy chętnie wybierają auta z importu. Dotyczy to zarówno samochodów pochodzących...
Dziękujemy za wpisanie się na listę odbiorców newslettera motoklubu