spis treści
ToggleAuta klasy premium – czy mogą być sposobem na wysoką inflację? Mogłoby się wydawać, że szalejąca w Polsce inflacja oraz ograniczenia w produkcji aut osobowych odbiją się bardzo negatywnie na popycie. Poniekąd tak właśnie się stało, z jednym wyjątkiem. Mowa tu o autach klasy premium, które nadal cieszą się dość dużą popularnością. Biorąc pod uwagę znaczne zahamowanie zainteresowania autami miejskim, kompaktowymi, a także tak lubianymi przez Polaków samochodami segmentu SUV, można powiedzieć, że klasa średnia w motoryzacji odnotowała spore straty. Inaczej sytuacja wygląda wśród najlepiej zarabiających Polaków, którzy coraz częściej wykorzystują sytuację rynkową i regularne podwyżki cen samochodów jako swego rodzaju ochronę posiadanych środków przed działaniem inflacji.
Dotychczas mieliśmy do czynienia z sytuacją, kiedy kupowane u dealera auto traciło na wartości już po wyjeździe z salonu. Zjawisko to, które w nomenklaturze branżowej nosi nazwę deprecjacji, było dość łatwe do przewidzenia. Dzięki temu można było oszacować, ile samochód będzie warty w kolejnych latach. Firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym w łatwy sposób mogły ustalić tzw. wartość rezydualną pojazdu na koniec umowy najmu. W przypadku aut klasy premium była ona dość wysoka. Samochody te stały się łakomym kąskiem dla wielu dobrze zarabiających użytkowników – m. in. dzięki temu, że wysokość raty była rozsądna w stosunku do ich możliwości finansowych.
Obecnie zaobserwować można zmianę tego trendu. Tylko w ciągu bieżącego roku większość producentów kilkakrotnie podnosiła ceny katalogowe samochodów oferowanych w jednej gamie modelowej. Sytuacja ta była pokłosiem nie tylko zwiększonych kosztów produkcji, będących efektem zachwiania łańcuchem dostaw podzespołów czy drożejącego paliwa, ale przede wszystkim rosnącej wartości dolara amerykańskiego, za którego importerzy kupowali auta od producentów. Wyższa cena zakupu musiała mieć odbicie w cenach sprzedaży. Ponadto w ostatnim czasie w polityce sprzedażowej poszczególnych marek coraz częściej stosowaną praktyką jest brak gwarancji ceny przy składaniu zamówienia – to powoduje, że ilość składanych zamówień spada.
Klient, który zamówił auto w pierwszym lub drugim kwartale 2022 roku z gwarancją ceny, na dzień wyprodukowania samochodu zyska nawet kilkanaście tysięcy złotych względem osób, które zamówiły samochód w późniejszym terminie lub nadal nie podjęły decyzji o zakupie auta. To oznacza, że w momencie odbioru samochodu może on być pewien, że jego nabytek na przestrzeni następnych miesięcy lub lat zyska na wartości. Z dużym prawdopodobieństwem uda mu się sprzedać takie auto w cenie wyższej niż ta, którą zapłacił. W najgorszym przypadku może okazać się, że użytkując nowe auto przez okres kolejnych kilku lat, sprzeda je za cenę, za jaką nabył pojazd od dealera. W szczególności dotyczy to samochodów klasy premium, które dobrze trzymają swoją wartość RV. Dlatego też stały się one dobrym sposobem ochrony oszczędności przed działaniem inflacji.
Według danych Instytutu Badań Motoryzacyjnych SAMAR, opierających się na wskaźnikach zarejestrowanych w bieżącym roku pojazdów klasy premium, najczęściej kupowanymi markami w Polsce były:
Nieco inaczej sprawa wygląda, gdy podzielimy poszczególne marki na najlepiej sprzedające się modele. W rankingu 5 najchętniej kupowanych przez Polaków modeli segmentu premium znajdziemy:
Nie będzie to raczej zaskoczeniem, że auta segmentu premium najlepiej sprzedają się wśród klientów biznesowych. Możliwości finansowania takich aut chociażby leasingiem operacyjnym niosą za sobą wiele korzyści podatkowych dla przedsiębiorców. Z jednej strony mogą oni optymalizować kwestie podatkowe poprzez wrzucenie w koszty uzyskania przychodu raty leasingowej (odliczenia w wysokości zależnej od wartości pojazdu), a także odliczenia podatku VAT. Z drugiej zaś strony nawet biorąc pod uwagę obecne, wysokie koszty finansowania (które da się zminimalizować za pomocą rozsądnie dobranych parametrów leasingu), w wielu przypadkach będą w stanie nie tylko odzyskać poniesione w związku z zakupem auta premium środki, ale również osiągnąć zysk z powodu bieżącej sytuacji rynkowej.
Bądź na bieżąco z aktualnościami ze świata motoryzacji! Sprawdź nasz blog klikając poniżej.
blog – motofinansowanie.pl | eksperci branży motoryzacyjnej
Obserwuj nas również w social media!
Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...
Leasing floty samochodowej to popularne rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które potrzebują zarządzać większą liczbą pojazdów w ramach swojej działalności. Zapewnia on...
W dzisiejszych czasach elastyczność i dostęp do zasobów materialnych są kluczowe dla dynamicznie rozwijającego się biznesu. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców...
z tego artykułu dowiesz się jak w 2022 roku wygląda wykup auta z leasingu na cele prywatne. Jakie zmiany podatkowe...
W tym artykule znajdziesz wszystkie niezbędne informacje dotyczące finansowania leasingiem dla osób fizycznych. Kto może starać się o finansowanie? Jakie...
leasing czy wynajem długoterminowy? Leasing czy wynajem długoterminowy? To pytania zadają sobie niemal wszyscy przedsiębiorcy, którzy z zaniepokojeniem i obawą...
W tym artykule dowiesz się na czym polega leasing z wysokim wykupem i kiedy takie rozwiązanie ma sens. Dowiesz się...