leasing auta z importu
Leasing auta z importu
30 sierpnia 2022 | Krystian Młyński

Czy w czasach ograniczonej dostępności samochodów leasing auta z importu to nadal korzystne rozwiązanie? Skąd najchętniej sprowadzamy używane samochody? Na co należy zwrócić uwagę, gdy chcemy kupić auto z Niemiec, Francji lub USA? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule!

Dostępność aut na rynku i jej wpływ na import samochodów z zagranicy

W dobie szalejącego wzrostu cen zarówno nowych, jak i używanych samochodów osobowych oraz dostawczych, wielu z nas zastanawia się nad importem wymarzonego auta z USA lub krajów Unii Europejskiej. Pomimo faktu, że problem pogarszającej się od dłuższego czasu dostępności pojazdów na rynku motoryzacyjnym dotyka nie tylko nas, ale również pozostałe kraje, import samochodów ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji, Belgii czy Holandii nadal pozostaje kuszącym rozwiązaniem, głównie z uwagi na ceny samochodów. Może się bowiem okazać, że nawet po dokonaniu wszelkich opłat celnych oraz tych związanych z  tłumaczeniem dokumentów na język polski, a także transportem samochodu, nadal kupimy pojazd taniej, niż gdybyśmy chcieli nabyć auto używane na rodzimym rynku, np. z komisu przy autoryzowanym salonie.

Jak wynika z danych zgromadzonych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w lipcu 2022 roku Polacy sprowadzili do kraju w sumie ponad 62 000 używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Chociaż jest to najniższy wynik w odniesieniu do ilości importowanych z zagranicy aut od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, liczba ta nadal robi wrażenie. Znaczna większość aut pochodzących z importu  czyli ponad 57 000 sztuk to auta osobowe. Pozostałe  5 000 sprowadzonych do kraju pojazdów to samochody dostawcze. Śmiało można stwierdzić, że, pomimo tendencji spadkowej, import aut nadal cieszy się dużym zainteresowaniem Polaków.

Skąd Polacy najczęściej sprowadzają samochody?

            Z badań Instytutu SAMAR wspomnianych poniżej możemy się również dowiedzieć, że najczęściej wybieranymi kierunkami importu aut są  Niemcy, Francja, Belgia, Holandia oraz USA. Dalej znajdują się Włochy, Austria, Szwajcaria, Szwecja i Dania. Poza pierwszą dziesiątką krajów, z których najchętniej sprowadzamy samochody używane znalazła się Kanada – zajmuje ona 11 miejsce w rankingu.

Cały artykuł dotyczący wspomnianych badań znajdziecie pod linkiem: Raport importu aut z zagranicy

Leasing auta z importu – czy to się opłaca?

            Leasing auta na firmę, niezależnie od tego, czy jest to auto sprowadzone z zagranicy, czy zakupione od polskiego podmiotu, zawsze jest najbardziej opłacalną pod kątem fiskalnym formą finansowania zakupu pojazdu. Możliwość wygenerowania za pomocą leasingu kosztów uzyskania przychodu i rozliczenia ich z Urzędem Skarbowym daje użytkownikowi wiele możliwości. Nieco inaczej ma się sprawa w przypadku leasingu na osobę prywatną. Z powodu braku możliwości rozliczenia kosztów uzyskania przychodu oraz podatku VAT, leasing konsumencki nie przynosi nam tyle korzyści podatkowych. Niemniej w dalszym ciągu jest to opłacalna dla klienta forma finansowania zakupu pojazdu sprowadzonego z zagranicy, ponieważ daje wiele opcji dopasowania raty do naszych potrzeb i naszego budżetu.

Więcej o leasingu dla osób prywatnych znajdziecie pod linkiem:

Leasing dla osób prywatnych

Kiedy możliwy jest leasing auta z importu?

Wszystko zależy od tego, czy sprzedający zaoferuje nam sprzedaż na podstawie pełnej faktury VAT 23%, czy na podstawie faktury VAT marża. W pierwszym przypadku  jak najbardziej możliwe jest finansowanie klasycznym leasingiem operacyjnym. Podobnie jak w sytuacji, gdy auto pochodzi od polskiego podmiotu, np. autoryzowanego dealera, określamy wysokość opłaty wstępnej, okres finansowania, a także wartość wykupu na koniec umowy leasingu. Należy jednak pamiętać, że, jak to bywa w przypadku finansowania leasingiem aut używanych, wartości wykupu będą znacznie niższe niż w przypadku finansowania zakupu samochodów nowych. Wartość wykupu w leasingu, inaczej zwana wartością resztową lub wartością rezydualną, zmniejsza się wraz z wiekiem finansowanego pojazdu.

Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest konieczność wniesienia opłaty wstępnej – tak dzieje się w przypadku każdego auta używanego, niezależnie od kraju jego pochodzenia. Zazwyczaj wymagana przez banki opłata wstępna wynosi od 5% do 10%, w zależności od zdolności kredytowej leasingobiorcy. Ta z kolei określana jest przez analityka podczas analizy wniosku o leasing składanego w banku.

Dla transakcji rozliczanych za pomocą dokumentu faktura VAT marża, z której korzystają głownie komisy samochodowe, niestety niemożliwy będzie zakup za pomocą leasingu operacyjnego. Istnieje natomiast inne rozwiązanie w postaci pożyczki leasingowej. Jest to forma finansowania zbliżona konstrukcją do tradycyjnego kredytu samochodowego. W tym przypadku nie mamy możliwości ustalenia wartości wykupu, gdyż spłacamy całość wartości auta w równych ratach. Nie uwzględnimy również 100% wartości raty w kosztach uzyskania przychodu, ale możemy to zrobić z częścią odsetkową spłacanej wartości pojazdu oraz amortyzacją, która w tym przypadku jest po naszej stronie (w przypadku leasingu odpisów amortyzacyjnych dokonuje lesingodawca). Co ważne, przy dobrej zdolności kredytowej (weryfikowanej w BIK) bank może zrezygnować z wpisu do dowodu rejestracyjnego jako współwłaściciel. Będziemy wtedy jedynym właścicielem auta od samego początku zawarcia umowy pożyczki.

Kolejną zaletą pożyczki leasingowej jest możliwość finansowania na znacznie dłuższy okres, niż w przypadku tradycyjnego leasingu. W leasingu operacyjnym najczęściej przyjmowanym przedziałem czasowym jest 2-6 lat, natomiast w pożyczce leasingowej możemy wydłużyć go nawet do 10 lat! Ważne jest, aby wiek pojazdu wraz z okresem finansowania nie przekraczał łącznie 18 lat. Jeśli więc zdecydujemy się na maksymalne 10 lat finansowania pożyczką, to auto nie może mieć więcej niż 8 lat.

Jakie dokumenty są potrzebne przy imporcie samochodu?

W przypadku gdy sprowadzone z zagranicy auto jest już zarejestrowane przez polski podmiot, np. komis, procedura wygląda standardowo. Potrzebny jest dokument sprzedaży, aktualna polisa ubezpieczeniowa, skan dowodu rejestracyjnego, a także aktualny komplet tablic rejestracyjnych. Ponadto finansujący mogą zażądać od sprzedającego specyfikacji pojazdu lub linka, pod którym taką specyfikację można podejrzeć.

Jeśli jednak auto nie zostało jeszcze zarejestrowane w Polsce, konieczne będzie okazanie zagranicznego briefu, w którym znajdą się dane pojazdu. Jeśli brief nie będzie zawierał informacji o roku produkcji, może być konieczne jej uzupełnienie na podstawie ostatniego badania technicznego. Ponadto należy przedstawić dokument sprzedaży pojazdu, który będzie dowodem zakupu przez użytkownika, a także specyfikację auta z uwzględnionym wyposażeniem.

W przeciwieństwie do wielu podmiotów finansujących, firmy z którymi współpracujemy nie wymagają tłumaczenia dokumentów na język polski przez biegłego tłumacza. To zdecydowanie krok służący ograniczeniu kosztów przez potencjalnego nabywcę auta z importu.


Ostanie artykuły

wynajem długoterminowy
Wiedza o formach finansowania pojazdów

wynajem długoterminowy dla osób prywatnych

auto pod leasing, auto za 55 tys w leasingu wynajem długoterminowy, długoterminowy, długoterminowy samochodów, długoterminowy wynajem samochodów, firmy leasingowe, kalkulator leasingowy, leasing dla firm, leasing kalkulator, leasing konsumencki kalkulator, leasing na auto, leasing samochodu kalkulator, najem długoterminowy, prywatny leasing, samochody w leasing dla firm, Słowo kluczowe, wynajem, wynajem aut długoterminowy, wynajem długoterminowy aut, wynajem długoterminowy samochodów cennik, wynajem długoterminowy samochodów dla osób fizycznych, wynajem samochodów
Wiedza o formach finansowania pojazdów

Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny

Wiedza o formach finansowania pojazdów

samochody dostawcze – wynajem czy leasing?

Wiedza o formach finansowania pojazdów

rynek motoryzacyjny w dobie pandemii

Pozostałe artykuły

Wynajem długoterminowy aut

Wynajem długoterminowy aut a pandemia COVID-19

WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY AUT W DOBIE KORONAWIRUSA Branża wynajmu długoterminowego aut, czyli CFM (Car Fleet Managment) od lat notuje wzrost udziału...

leasing operacyjny

Motoryzacyjna przyszłość- czyli co nas czeka?

MOTORYZACJANA PRZYSZŁOŚĆ – CZYLI CO NAS CZEKA? Międzynarodowa spółka Deloitte świadcząca usługi audytu finansowego, należąca do grupy tzw. Wielkiej Czwórki,...

broker-samochodowy

broker samochodowy – czy warto kupić auto od brokera?

Z tego artykułu dowiesz się kim jest broker samochodowy, co może Ci zaproponować i dlaczego warto kupić auto u brokera. ...

Oszczędny silnik benzynowy

Oszczędny silnik benzynowy?

OSZCZĘDNY SILNIK BENZYNOWY? Z pewnością znajdzie się wśród nas wielu zwolenników aut napędzanych silnikiem diesla. Główne argumenty jakie usłyszymy to...

nowe obostrzenia COVID-19

Nowe obostrzenia COVID-19 czyli ile osób może być w aucie?

NOWE OBOSTRZENIA COVID-19 Od ponad 9 miesięcy cały świat żyje w strachu przed pandemią koronawirusa COVID-19. Emitowana przez niemal wszystkie...

Auta klasy premium

AUTA KLASY PREMIUM kupowane najchętniej w 2022 roku

Choć rok 2022 dla motoryzacji okazał się wyjątkowo trudnym okresem, to znajdziemy w nim również powody do radości. Pomimo trwającej...

Ubezpieczenie samochodu

Ubezpieczenie samochodu – czyli od leasingu po GAP i OC/AC/NNW

UBEZPIECZENIE SAMOCHODU – zmieniamy się dla Ciebie! Wychodząc na przeciw oczekiwaniom naszych Klientów postanowiliśmy rozszerzyć działalność oferując Wam atrakcyjne pakiety...

hybryda czy miękka hybryda

Hybryda czy miękka hybryda

Od dłuższego czasu w branży motoryzacyjnej obserwujemy ekologiczny wyścig pomiędzy róznymi producentami samochodów osobowych. Pojazdy z różnych segmentów, począwszy od...

dołącz do i uzyskaj dostęp do najnowszych ofert przed innymi!
dołącz