WLTP

WLTP a ceny aut w salonach samochodowych

4 czerwca 2020 | Krystian Młyński
WLTP – CENY AUT
Czasy wyższych cen w salonach – czyli o wpływie norm emisji spalin wg. WLTP (ang. Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicle Test Procedure).
 
Każdy kto obserwuje rynek motoryzacyjny na przestrzeni ostatnich lat zauważył z pewnością, że rokrocznie ceny tych samych modeli, niezależnie od marki (nawet jeśli nie było w między czasie liftu) znacznie się zmieniły. Co spowodowało takie podwyżki?
CZEMU JEST I BĘDZIE DROŻEJ?
 
Rzecz jasna składowych, które mają wpływ na zmiany cen jest wiele, lecz w głównej mierze przyczyniły się do tego nowe normy emisji spalin do atmosfery, dzięki zupełnie nowemu systemowi testowania pojazdów. Badania wg. norm WLTP są wykonywane przede wszystkim w warunkach drogowych, nie w zamkniętych pomieszczeniach bez odpowiedniego tarcia (jazda na rolkach oraz oporu powietrza) tak jak miało to miejsce do tej pory.
ZALETA WLTP
 
Tego rodzaju badania mają jedną ważną zaletę – są o wiele dokładniejsze w pomiarach, dzięki czemu w katalogach i cennikach nowych samochodów – w rubryce „spalanie” nie znajdziemy już tak absurdalnych danych jak miało to miejsce wcześniej. Bardzo często dane katalogowe dotyczące spalania miały się nijak do rzeczywistości, dotyczyło to wszystkich marek, bez wyjątku.
WADY NOWYCH PRZEPISÓW EMISJI CO2
 
Jednak zawsze kij ma dwa końce. Dostosowanie się producentów do coraz niższych norm emisji CO2 wymagało nierzadko zmiany całych linii produkcyjnych. Wprowadzone zostały systemy technologiczne tj. filtry DPF, roztwór mocznika w silnikach diesla (Adblue), system odsysania oparów spalin ze zbiornika (EVAPO), odłączanie dwóch cylindrów podczas jadzy i wiele innych.
ZNIKAJĄCE Z RYNKU MODELE AUT
 
W skutek restrykcji koncerny częściowo zawiesiły produkcję niektórych modeli. Tak na przykład w gamie marki Kia nie znajdziemy kultowego już przedstawiciela segmentu D, czyli Kia Optima. Również Hyundai zaprzestał produkcji modelu i40, który był odpowiedzią koreańskiego producenta na zapotrzebowanie w tym segmencie. Najbardziej poważny krok uczyniła jednak marka Infinity, która postanowiła całkowicie wycofać produkcję z Europy. Auta tej marki nadal jednak będą znajdowały nabywców poza starym kontynentem.
MARKI AZJATYCKIE A WLTP
 
Dlaczego tak się dzieje? Dla marek „pozaeuropejskich” jesteśmy tak naprawdę marginalnym rynkiem zbytu. Dla Toyoty Europa stanowi ok. 10% całkowitej sprzedaży – najwięcej tych aut porusza się w Azji oraz Ameryce. Producentom bardziej opłaca się więc zawiesić produkcję, niż dostosowywać się do panujących wyłącznie u nas norm. Wszak w dalszym ciągu w Rosji spotkamy benzynę bezołowiową 78 oktanów, a w USA ropę kupujemy w galonach, tankując nią 5 litrowe jednostki napędowe V6, V8 a czasem i V12.
SILNIKI WOLNOSSĄCE
 
Fani silników benzynowych z pewnością zauważyli, że z dostępnej gamy „wolnossaków” pozostała już tylko śladowa ilość tych jednostek. Mniejsza pojemność silnika oraz dodanie turbiny – to sposób na zachowanie dynamiki przy jednoczesnym oszczędzaniu paliwa. Przykład?
 
Silnik 1.6 GDI 132KM (klasyczna jednostka napędowa koreańskiego producenta). to dokładnie ten sam silnik co 1.6 T-GDI 177KM tylko z dodaną turbiną. Przykładów jest wiele, ale co z nich wynika?
CO W ZAMIAN?
 
W zamian za wycofane z produkcji silniki, część koncernów stworzyła nowe jednostki napędowe. Jaki wpływ finalnie na cenę pojazdu miały te zmiany, chyba nie musimy tłumaczyć 🙂 Wyższe koszty produkcji = drożej dla przeciętnego Kowalskiego, wszak wszyscy wiemy kto za te zmiany zapłaci 🙂
WPYW NA ŚRODOWISKO
 
Nie nam oceniać słuszność wybiórczego traktowania środowiska, ale co jednego jesteśmy zgodni – taniej nie będzie, to pewne.
 
Dlatego coraz większą rolę odgrywały będą formy finansowania samochodów tj. wynajem długoterminowy, leasing czy kredyt samochodowy. Czasy, kiedy Kowalski przychodził do salonu z „reklamówką kasy” i wyjeżdżał nowym autem odeszły w zapomnienie.
PODSUMOWANIE
Tak więc widzisz drogi czytelniku, że nowe normy emisji CO2 do atmosfery niosą za sobą zarówno dobre jak i złe strony. Jak wszystko z czym mamy do czynienia w życiu. Dbałość o środowisko jest niewątpliwie bardzo ważnym elementem życia społecznego, niemniej warto abyśmy wszyscy o to środowisko dbali. Nie ma najmniejszego powodu by Europa była w tej kwestii pionierem, jeśli nie idą w ślad za nią pozostałe kontynenty. Amerykańskie auta nadal produkowane są z wielolitrażowymi jednostkami napędowymi, w Rosji nadal można kupić na stacjach benzynę 78 oktanową. Czy zatem dobrze robimy? Odpowiedź pozostawiamy Wam.
Zachęcamy do przeczytania artykułu Auto Świat dotyczącego konsekwencji WLTP WLTP czym to grozi?
Zobacz także pozostałe artykuły Informacje ze świata motoryzacji
 

Ostanie artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie
blog

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

wynajem długoterminowy
Wiedza o formach finansowania pojazdów

wynajem długoterminowy dla osób prywatnych

auto pod leasing, auto za 55 tys w leasingu wynajem długoterminowy, długoterminowy, długoterminowy samochodów, długoterminowy wynajem samochodów, firmy leasingowe, kalkulator leasingowy, leasing dla firm, leasing kalkulator, leasing konsumencki kalkulator, leasing na auto, leasing samochodu kalkulator, najem długoterminowy, prywatny leasing, samochody w leasing dla firm, Słowo kluczowe, wynajem, wynajem aut długoterminowy, wynajem długoterminowy aut, wynajem długoterminowy samochodów cennik, wynajem długoterminowy samochodów dla osób fizycznych, wynajem samochodów
Wiedza o formach finansowania pojazdów

Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny

Samochody dostawcze - wynajem czy leasing
Wiedza o formach finansowania pojazdów

samochody dostawcze – wynajem czy leasing?

Wiedza o formach finansowania pojazdów

rynek motoryzacyjny w dobie pandemii

Pozostałe artykuły

korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie

Korzyści podatkowe w leasingu i wynajmie długoterminowym? Która z form finansowania będzie korzystniejsza pod względem fiskalnym? Na to pytanie próbuje...

Oszczędny silnik benzynowy

Oszczędny silnik benzynowy: Kluczowe czynniki i porady dotyczące efektywnego spalania paliwa

W dzisiejszych czasach, poszukiwanie oszczędności stało się priorytetem dla wielu kierowców. Jeśli masz samochód z silnikiem benzynowym i chcesz maksymalnie...

Leasing dla nowych firm

Leasing dla nowych firm – jak otrzymać finansowanie?

Leasing dla nowych firm Czy leasing dla nowych firm jest możliwy? Wchodząc w świat biznesu wielu świeżych przedsiębiorców boryka się...

Toyota Corolla Cross

Toyota Corolla Cross – rodzinny, kompaktowy SUV z Japonii

Kierowani ciekawością odwiedziliśmy jeden z warszawskich salonów, w którym odbywały się dni otwarte z okazji premiery najnowszego modelu marki Toyota....

Używany samochód w leasingu

Używany samochód w leasingu. Na co zwrócić uwagę?

Używany samochód w leasingu – czy warto? Planując zakup samochodu, wiele osób zastanawia się, czy lepiej jest go nabyć na...

Kredyt na samochód używany

Kredyt na samochód używany

Ograniczona dostępność nowych aut odbiła się echem także na motoryzacyjnym rynku wtórnym. Szacuje się, że w 2022 roku ceny samochodów...

warto kupić auto poleasingowe

Warto kupić auto poleasingowe?

Czy warto kupić auto poleasingowe? Czego możemy spodziewać się kupując auto pokontraktowe? Na co zwrócić uwagę? W tym artykule poznasz...

broker-samochodowy

broker samochodowy – czy warto kupić auto od brokera?

Z tego artykułu dowiesz się kim jest broker samochodowy, co może Ci zaproponować i dlaczego warto kupić auto u brokera. ...

Wynajem długoterminowy Toyota

Wynajem długoterminowy Toyota – Komfort, Ekonomia i Niezawodność

Wynajem długoterminowy samochodu to popularna alternatywa dla tradycyjnego zakupu, a Toyota jest jednym z wiodących producentów samochodów, oferujących tę formę...